Preskočiť na obsah

Ako zaujať a presvedčiť, že ste ten správny kandidát

  • by

Zaujať. Presvedčiť. Obstáť.
Slová, ktoré na papieri znejú jednoducho, no v realite často vyvolávajú úzkosť, tlak, dokonca zneistenie. Lebo čo vlastne znamená „zaujať“? Znamená to predať sa? Byť výrazný? Ukázať, že sme lepší ako ostatní? Alebo to znamená niečo úplne iné – byť v súlade sám so sebou, a napriek tomu byť zapamätateľný?

V realite pracovných pohovorov sa odohráva viac, než si pripúšťame. Nie je to len výmena otázok a odpovedí. Je to tichý zápas medzi vnútorným svetom kandidáta a očakávaniami druhej strany. Človek sa snaží zapadnúť, zaujať, dokázať svoju hodnotu – a pritom častokrát zabúda na seba. Na to, kto je. Čím prešiel. Čo naozaj chce.

A práve preto toľkí z nás odchádzajú z pohovorov s pocitom, že sme tam „neboli celí“. Že sme hrali rolu, ktorú nám nikto nenapísal – len sme si ju osvojili, lebo to „tak má byť“.

Ale čo ak to má byť inak?

Čo ak najväčšia šanca zaujať nie je v dokonalých odpovediach, v naučených frázach a vo vyleštenom životopise – ale v schopnosti byť ľudský, konkrétny a čitateľný?

foto: pexels.com

Zaujať neznamená byť najhlasnejší v miestnosti

Pretrváva mylná predstava, že ten, kto má najviac energie, najviac slov, najviac projektov, automaticky zaujme. No reálne skúsenosti personalistov a lídrov ukazujú opak. Tí, ktorí naozaj zarezonujú, nie sú nutne najvýraznejší. Sú to tí, ktorí sa nehanbia byť presní vo vyjadreniach, autentickí vo vystupovaní a jasní vo svojich hodnotách. Vedia, čo ich nabíja, vedia, čo potrebujú, aby mohli podávať výkon – a vedia, kde sú ich hranice.

To, čo priťahuje pozornosť, nie je výkon. Je to vnútorná konzistencia. Ten tichý súlad medzi tým, čo človek hovorí, ako sa správa a čo vyžaruje.
A to nie je niečo, čo sa dá naučiť za noc. To je niečo, čo sa zreje skúsenosťou, úprimným pohľadom na seba a ochotou nehrať hry.

Nepresviedčajte. Ukazujte.

Presviedčanie zvádza k tomu, aby sme tlačili. Aby sme ubezpečovali. Aby sme zvyšovali hlas alebo pridávali ďalšie argumenty. Ale čím viac presviedčame, tým viac vyvolávame v druhej strane otázniky. Prečo to ten človek tak veľmi potrebuje dokazovať?

Presvedčivosť nevzniká z množstva slov. Vzniká z istoty.
A istota sa nepretvaruje. Istota sa žije.

Keď hovoríte o tom, čo ste dokázali – robte to cez príbehy. Nie cez frázy ako „som tímový hráč“ alebo „viem pracovať pod tlakom“. To nikomu nič nehovorí. Povedzte: „V minulom tíme sme čelili výzve, kedy sme museli v priebehu týždňa prejsť na nový systém. Mal som na starosti školenie ostatných kolegov. Videl som, že sú frustrovaní, tak som celý proces rozložil do jednoduchých krokov a pripravili sme interný manuál. Po mesiaci sme mali o 30 % menej chýb.“

To je konkrétne. To je živé. To rezonuje.

Zaujať znamená rozprávať tak, aby vás druhá strana videla v akcii. Aby si vedela predstaviť, ako s vami spolupracuje. Ako riešite konflikty. Ako sa správate pod tlakom. Ako sa učíte.

foto: pexels.com

Vyhraďte si právo nezapadnúť

Najväčším paradoxom je, že zaujať často znamená aj odvážiť sa nezapadnúť. Odvážiť sa povedať: „Toto je spôsob práce, ktorý mi nevyhovuje.“ Alebo: „Z dlhodobého hľadiska potrebujem priestor na sebarozvoj.“

Znie to riskantne? Možno. Ale ak viete, že akceptovanie nevhodných podmienok vedie len k frustrácii, demotivácii a výpovedi o pol roka – tak ten „risk“ je vlastne investícia.

Lepšie je zaujať niekoho, kto si vás váži za vašu pravdivosť – než zapôsobiť na všetkých a cítiť sa v práci neviditeľne.

Vnútorná rovnováha je kľúč k vonkajšiemu dojmu

Ak idete na pohovor a v hlave máte hlas: „Dúfam, že ma vezmú, lebo nič lepšie teraz nemám“, potom vaša energia nebude presvedčivá – nech poviete čokoľvek.

Ale ak prídete s postojom: „Chcem zistiť, či si sedíme – ja aj oni“, zmení sa úplne všetko.
Zmení sa reč vášho tela.
Zmení sa tón vášho hlasu.
Zmení sa spôsob, akým sa pozeráte, reagujete, hovoríte.

Zmení sa dojem.

A dojem je to, čo zostáva, keď už sú slová dávno preč.

foto: pexels.com

Záver

Zaujať a presvedčiť nie je o tom, kto hovorí najviac, najkrajšie alebo najdlhšie. Je to o tom, kto sa najviac priblíži pravde o sebe a nebojí sa ju ukázať.

Ak chcete zaujať na pohovore, nesnažte sa presvedčiť, že ste najlepší. Ukážte, že ste pripravení. Pripravení spolupracovať, rozvíjať sa, prijímať výzvy, učiť sa, a byť súčasťou niečoho väčšieho. A ak to nedopadne – neznamená to, že nie ste dosť. Znamená to, že to ešte nebolo ono.

A možno práve vďaka tomu budete nabudúce ešte silnejší. Ešte jasnejší. Ešte viac sami sebou.

A presne to je to, čo si firmy pamätajú. To, čo mení pohovor na začiatok niečoho výnimočného.

Chcete premeniť svoje pohovory na priestor, kde budete pôsobiť prirodzene a sebavedomo?
V mojom kurze Ako uspieť na pohovore vás prevediem každým krokom.